کی میگه همه مطالب باید به هم ربط داشته باشند؟!!

هر چی دوست داری ( قاطی و پاتی )!!!!!

کی میگه همه مطالب باید به هم ربط داشته باشند؟!!

هر چی دوست داری ( قاطی و پاتی )!!!!!

تنت به ناز طبیبان نیازمند مباد

آشنایی با بیماری آنفلوآنزا و راه های پیشگیری و درمان آن

آنفلوآنزا شایع ترین بیماری ویروسی فصل سرما است که دستگاه تنفسی را درگیـر می کند و به شدت مسری است. ویروس آنفلوآنزا ممکن است 90 بار کوچک تر از یک گلبول قرمز خون انسان باشد، به اندازه یی کوچک که می تواند میان امواج نوری پنهان شود. اما همین ویروس کوچک می تواند در یک سال به اندازه نیمی از مرگ و میرهای ناشی از تصادفات ترافیکی، باعث مرگ انسان ها شود. در هر ویروس آنفلوآنزا از فصلی تا فصل دیگر، جهش ژنتیکی ایجاد می شود و در نتیجه، تدارک سیستم های دفاعی قبلی را کم تاثیر می کند. اما پیشرفت های اخیر در صنعت داروسازی کشف یافته های شگفت انگیزی را در علم پزشکی در این زمینه در پی داشته است که نتیجه عملی آن برای مردم تحقق رویای دیرین مقابله با آنفلوآنزا بوده است. در حقیقت دستیابی به نسل سوم واکسنی که تا 80 درصد موارد از این بیماری و عوارض آن جلوگیری می کند، یکی از بزرگ ترین دستاوردهای بشر در این حوزه محسوب می شود.


نشانه های آنفلوآنزا چیست
آنفلوآنزا با تب، سرفه، احساس سردی همراه با لرز، کوفتگی و درد در بدن، سردرد و خستگی همراه است. این نشانه ها به طور معمول سه تا چهار روز ادامه دارد و پس از آن ممکن است بیمار برای یک هفته دیگر یا بیشتر، سرفه های خشک، آبریزش بینی و گلودرد داشته باشد. خیلی از مردم در تشخیص آنفلوآنزا و سرماخوردگی دچار اشتباه می شوند. با اینکه این دو بیماری دارای تشابهاتی هستند، اما تفاوت های بارزی دارند. آنفلوآنزا برعکس سرماخوردگی ناگهانی شروع شده و حدود یک هفته طول کشیده و سپس بهبود می یابد. گاهی به دنبال ابتلا به آنفلوآنزا عارضه یی به نام ذات الریه یا همان عفونت ریه ها پیش می آید که این بیماری در اثر همان ویروس یا به دنبال ضعف سیستم ایمنی بدن، توسط عوامل میکروبی دیگر ایجاد می شود. افرادی که دچار بیماری های مزمن قلبی -عروقی و ریوی باشند، بیشتر در معرض این عارضه قرار می گیرند. بیماری سرماخوردگی به آسانی قابل درمان است و در بدترین حالت امکان دارد به عفونت ثانویه باکتریایی منجر شود که آن هم به وسیله مصرف آنتی بیوتیک قابل درمان است. ولی آنفلوآنزا بیماری خطرناکی است که هر ساله جان تعدادی از مردم را می گیرد. سرماخوردگی معمولاً با گلودرد همراه با عطسه، آبریزش یا گرفتگی بینی شروع می شود. تب یکی از علائم معمول برای سرماخوردگی معمولی نیست. سردرد یا دردهای عضلانی هم رابطه مستقیمی با سرماخوردگی ندارند، در صورتی که در آنفلوآنزا این گونه نیست.
چه کسانی در معرض آنفلوآنزا هستند
1- هر آنچه سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود، از سوءتغذیه گرفته تا خستگی و فشار کاری و استرس، از وجود بیماری های مزمن از قبیل بیماری مزمن قلبی ، ریوی، کلیوی، دیابت و آسم گرفته تا بارداری و کهنسالی؛ امکان ابتلا به این بیماری را در فرد افزایش می دهد. کودکان مستعد آلرژی، آسم، بیماری های قلبی، مرض قند، کودکان مبتلا به عفونت های مکرر و کسانی که داروهای مضعف مصرف می کنند یا کودکانی که مجبورند برای طولانی مدت آسپرین استفاده کنند، همگی در معرض این بیماری قرار دارند.

2- هر آنچه سبب تسهیل انتقال ویروس شود؛ از محیط های بسته با تهویه نامناسب گرفته تا مکان های شلوغ مانند وسایل حمل و نقل عمومی، از کامپیوتر و گوشی موبایل گرفته تا خودکار و کاغذ. کودکانی که در مهدکودک و در تماس با سایر کودکان هستند، افرادی که در خانه های سالمندان زندگی می کنند، کارکنان مراکز بهداشتی و درمانی همگی به دلیل تردد در مراکزی که احتمال وجود ویروس در آن شدیدتر است، در معرض این بیماری قرار دارند. براساس نظر سازمان بهداشت جهانی واکسن های آنفلوآنزا برای گروه های ذیل توصیه می شود؛

- تمامی کودکان 6 ماهه تا افراد 18 ساله

- اهالی منزل و مراقبان خارج از منزل نوزادان صفر تا 59 ماهه

- افراد 50 ساله و مسن تر

- ساکنان مراکز ارائه کننده مراقبت بلندمدت به افراد دارای بیماری های مزمن

- افراد دارای مشکلات بلندمدت سلامت؛ مانند بیماری قلبی، کلیوی، ریوی، دیابت، آسم، کم خونی و سایر اختلالات خونی

- افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف

- زنان باردار بیش از سه ماه در خلال فصل آنفلوآنزا

- پزشکان، پرستاران، اعضای خانواده و سایر افرادی که در تماس نزدیک با افراد در معرض خطر جدی آنفلوآنزا هستند

- افراد ساکن خوابگاه ها یا سایر اماکن پرجمعیت به منظور جلوگیری از شیوع

- هر فرد دیگری که خواهان کاهش احتمال ابتلا به آنفلوآنزا است.
آموزش به کودکان
شیوع آنفلوآنزا در مکان هایی که تجمع افراد در آنها بیشتر است نظیر مدارس، مهدهای کودک احتمال بیشتری دارد؛ چرا که اگر یکی از کودکان به این بیماری مبتلا شده و در این مکان ها نیز حضور داشته باشد، می تواند به راحتی بیماری را به دیگر همکلاسی ها و دوستان خود انتقال دهد. در واقع از آنجا که بیماری آنفلوآنزا به راحتی از طریق تماس هایی نظیردست دادن، امانت گرفتن خودکار و دفتر یا حتی صحبت کردن با یکدیگر به راحتی به دیگران سرایت می کند، بنابراین در این زمینه باید با آموزش به کودکان در خصوص رعایت نکات بهداشتی از آلوده شدن دیگر افراد به این بیماری جلوگیری کرد. در واقع با توجیه کودکان در خصوص چگونگی انتقال بیماری می توان تا حدودی از گسترش آن جلوگیری کرد. اما با توجه به تحقیقات علمی گسترده درباره آنفلوآنزا باید اعتراف کرد که تنها راه پیشگیری از آنفلوآنزا، علاوه بر رعایت نکات بهداشت عمومی و فردی، استفاده از واکسن آنفلوآنزا است.
هنگام ابتلا به آنفلوآنزا چه کنیم
افرادی که مبتلا به آنفلوآنزا می شوند، فوراً علائم را تجربه نمی کنند. بنابراین آنها می توانند بیماری را به دیگران منتقل کنند، بدون اینکه بدانند بیمار هستند. درواقع، ناتوانی ظاهری علم برای متوقف کردن شیوع آنفلوآنزا تا اندازه یی به این دلیل است که میزبان مبتلا می تواند قطرات آلوده را روز قبل از شروع علائم تولید کند و به این صورت در چرخه شیوع آنفلوآنزا قرار گیرد.

فارغ از دورانی که فرد هنوز اطلاعی از بیماری خود ندارد، باید گفت به محض مشاهده نشانه های آنفلوآنزا رعایت نکات بهداشت فردی از سوی بیماران از جمله استفاده از وسایل و ظروف جداگانه، استفاده از دستمال کاغذی هنگام عطسه و سرفه، اجتناب از حضور در اماکن عمومی و شست وشوی مداوم دست ها، مهم ترین وظیفه مبتلایان به آنفلوآنزا در قبال سلامت اطرافیان و جامعه است. یکی دیگر از مواردی که سبب انتقال بیماری به دیگران می شود در اختیار قرار دادن وسایل شخصی از قبیل گوشی موبایل و همچنین کامپیوتر است. معمولاً افراد دیگر تقاضا می کنند این گونه وسایل به صورت امانت برای بهره برداری کوتاه مدت در اختیار آنها قرار گیرد و اظهار این موضوع که دارنده مبتلا به آنفلوآنزا است ممکن است در جلوگیری از شیوع بیماری موثر باشد.
توصیه سازمان بهداشت جهانی
ویروس آنفلوآنزا انواع مختلفی دارد که پیوسته تغییرشکل می دهد. سه نوع اصلی ویروس آنفلوآنزا (
C،B،A) وجود دارد، اما این ویروس ها توانایی جهش به انواع گوناگونی را دارند و به این صورت، زیرنوع ها یا سوش هایی را تولید می کنند که با ویروس اول تفاوت دارد، اما برخی از ویژگی های آن را حفظ کرده اند. سوش های ویروس آنفلوآنزا که باعث این بیماری می شوند، ممکن است از سالی به سال دیگر تفاوت داشته باشد و به همین دلیل است که ساخت واکسن برای آن آسان نیست و براساس تحقیقات گسترده برای هر سال به صورت ویژه و خاص تولید می شود.

واکسن های جدید هر سال با استفاده از برآوردهایی که کدام نژادهای ویروس برای آن سال فعال ترین خواهند بود، ساخته می شوند. در حالی که واکسن هایی که در سال 2008-2007 به کار رفته برای آن دوره محافظت فراهم می کند، از اثربخشی آنها برای فصل 2008-2007 نمی توان اطمینان حاصل کرد و این یکی از وظایفی است که سازمان بهداشت جهانی بر عهده دارد. صنایع داروسازی براساس توصیه هایی که توسط سازمان بهداشت جهانی در اختیار آنها قرار می گیرد و با در نظر گرفتن ملاحظات مربوطه، به تهیه واکسن هایی مناسب همان فصل اقدام می کنند.
بهترین زمان برای پیشگیری
به طور کلی هر کسی که می خواهد احتمال ابتلایش به آنفلوآنزا را کاهش دهد باید واکسینه شود. اما بهترین زمان برای مراجعه جهت دریافت واکسن چه زمانی است؟ متخصصان در پاسخ به این سوال معتقدند کودکانی که در خطر احتمال ابتلا به آنفلوآنزای شدید هستند یا در بیماران با بیماری های خاص و مزمن از قبیل بیماری ریوی یا قلبی که آنفلوآنزا ممکن است بیماری اصلی را شدیدتر کند و نیاز به جلوگیری از آنفلوآنزا در ایشان محرز است، یا برای بیماران آسیب پذیر خصوصاً دارای ضعف سیستم ایمنی به منظور جلوگیری از بستری شدن در بیمارستان و کاهش خطر مرگ، باید پیش از شیوع ویروس اقدام به واکسیناسیون کرد. در واقع بهترین زمان برای این کار ماه های مهر و آبان است. شما با واکسینه شدن سالانه علیه ویروس آنفلوآنزا می توانید از این بیماری پیشگیری کنید، به شرط آنکه در زمان مناسب اقدام کنید.
چه کسانی نباید واکسینه شوند
1- افرادی که حساسیت شدیدی به تخم مرغ دارند.

2- افرادی که قبلاً واکنش و حساسیت شدیدی به واکسن آنفلوانزا داشته اند.

3- نوزادان کمتر از 6 ماه

4- افرادی که بیماری شدید یا معمولی همراه با تب دارند، باید تا کم شدن علائم بیماری صبر کنند.
توصیه های جهانی
آنفلوآنزا و عوارض آن سالانه باعث مرگ و میر هزاران نفر در سراسر جهان می شود. هر چند سال یک بار نوع جدیدی از آنفلوآنزا پیدا می شود و چنان به سرعت انتشار جهانی می یابد که زندگی میلیون ها نفر را به خطر می اندازد. وحشتناک ترین همه گیری جهانی آنفلوآنزا در قرن بیستم مربوط به سال 1918 میلادی بود که حدود 40 میلیون نفر یعنی بیش از آمار کل کشته شدگان جنگ جهانی اول را به کشتن داد. این بیماری تقریباً هر زمستان با وسعت و شدت های مختلفی شایع می شود و تا اردیبهشت ماه ممکن است گریبان افراد مختلف را بگیرد. در حال حاضر سازمان پیشگیری و کنترل بیماری های ایالات متحده (
CDC) تزریق واکسن آنفلوآنزا را برای سنین 6 ماه تا 18 سال به صورت سالانه توصیه می کند. اگر این توصیه به مرحله اجرا در بیاید، تعداد کودکان واجد شرایط تنها در ایالات متحده به حدود 30 میلیون نفر خواهد رسید. آنچه قابل ملاحظه است آن است که توصیه های پیشین این مرکز کودکان 6 تا 59 ماهه را تحت پوشش قرار می داد.
بیشتر بدانیم
جالب است بدانیم با توجه به آنکه بخش عمده یی از دریافت کنندگان واکسن کودکان و افراد مسن و کهنسال هستند، برای تخفیف درد، واکسیناسیون توسط سرنگ مخصوصی انجام می شود که اولاً تیزتر از سرنگ های معمولی است و ثانیاً آغشته به سیلیکون است.

در پایان لازم به یادآوری است که مردم باید ضمن اطلاع از ویژگی ها و شرایط مصرف واکسن آنفلوآنزا، پس از مشورت با پزشک نسبت به واکسیناسیون اقدام کنند. در واقع این پزشک است که می تواند براساس شرایط و موقعیت سلامت فرد و با لحاظ وضعیت سنی، کاری و سوابق بیماری های فرد نسبت به لزوم انجام واکسیناسیون نظر دهد


آرامش بخش ترین اتاق جهان ساخته شد

ایسنا؛ دانشمندان انگلیسی اتاقی را طراحی کرده اند که به گفته آنها آرامش بخش ترین فضای جهان است که می تواند پراسترس ترین افراد را هم آرام کند. دانشمندان برای طراحی این اتاق، تحقیقات علمی را که درباره آرامش انجام شده، مورد بازبینی قرار داده و پس از تحقیقات خود اتاقی را ابداع کردند که آرامش بخش ترین اتاق جهان نام گرفته است. در هر نوبت یک گروه 10 نفری می توانند وارد این فضای بزرگ و غیرمعمول شوند، روی یک حصیر نرم دراز بکشند و سر خود را روی یک متکای معطر به عصاره گیاه اسطوخودوس قرار دهند. در هر جلسه 15 دقیقه یی، افراد در یک نور سبزرنگ آرامش بخش شبیه رنگ سبز جنگل حمام می گیرند و به یک نوای صوتی آرامش بخش و خاص ترکیبی گوش می دهند و به یک آسمان آبی رنگ و شفاف و کاملاً مصنوعی خیره می شوند. به اعتقاد دانشمندان تمام این فاکتورها برای بازدیدکنندگان احساس آرامش به ارمغان می آورد


تاثیر کشمش در کاهش بیماری های دهان

سلامت نیوز؛ مصرف کشمش از رشد باکتری های دهانی که باعث پوسیدگی های دندان و بیماری لثه می شوند، جلوگیری می کند. برخی فیتوکمیکال ها (ترکیبات شیمیایی گیاهی موجود در بعضی گیاهان) رشد باکتری های دهانی مربوط به بیماری های دهان و دندان را محدود می کنند. همچنین کشمش شیرین و چسبنده است و هر غذایی که حاوی قند و چسبناک باشد به نظر می رسد باعث پوسیدگی دندان می شود اما این گروه تحقیقاتی عکس این مطلب را مطرح می کند. ترکیبات شیمیایی گیاهی تحت عنوان فیتوکمیکال های موجود در کشمش با مبارزه با باکتری های دهانی به بهداشت دهان کمک می کنند. شایان ذکر است کشمش عمدتاً حاوی فروکتوز و گلوکز است و سوکروز که عامل اصلی بیماری دهان و دندان است، ندارد


آشنایی با شخصیت مردم گریز

اگر تشبیه آدمیان به لوکوموتیو، شخصیت به «آتشدان» و خلق (مود) به «سوخت» را بپذیریم، آنگاه می توان کوچک ترین «آتشدان شخصیت» را برای افراد دچار اختلال شخصیت مردم گریز- پرهیزمدار (AVOIDANT) دانست. اختلالی که در دسته (کلاستر) شخصیتی C قرار می گیرد؛ دسته یی که آن را با تابلویی که من آن را «پنج میم؛ مضطرب، منضبط، محتاط، میانه رو (معتدل) و محافظه کار» نامیده ام، می توان به خاطر سپرد.

شخصیت دیگری که آن را هم می توان دارای آتشدان شخصیتی کوچک برآورد کرد، شخصیت وابسته است که همانند شخصیت مردم گریز- پرهیزمدار در گونه های «اختلال» کوچک تر از گونه های «تریت (ویژگی)های پررنگ و کمرنگ» است. ویژگی (تریت)های پررنگ و اختلال این دو شخصیت را می توان آینه و مصداق آشکار راهبرد «آسه برو، آسه بیا تا گربه شاخت نزنه» دانست و البته نگرانی، هراس و دوراندیشی فراوان اینان سبب می شود پیش از برگزیدن و به کار بستن این راهبرد همیشگی، دیرپا و ماندگار، حتی برای لحظه یی بدین واقعیت نیندیشند که گربه از بنیاد شاخی ندارد که آن را به نشیمنگاه دیگری فرو برد.

در افراد دچار اختلال شخصیت مردم گریز- پرهیزمدار، حساسیت بیش از اندازه یی به طرد شدن دیده می شود که ممکن است باعث گوشه گیری و انزوای آنها از جامعه شود. هرچند این افراد شرمگین و خجالتی اند، اما غیرمعاشرتی نیستند و حتی دلبستگی فراوانی به داشتن رابطه با دیگران دارند، اما دلشان می خواهد دیگران ضمانت های استوار و پایداری به آنها بدهند که از آنها خرده گیری و انتقاد نکرده و آنان را بدون سرزنش یا بازخواست می پذیرند. کم رویی و شرمگینی ویژگی شخصیتی بارز آنهاست.

اینان از گرمی و امنیتی که در روابط انسانی وجود دارد، خوششان می آید، اما پرهیز و گریز خود از برقراری رابطه با دیگران را با ترسی که ادعا می کنند از طرد شدن دارند، توجیه می کنند. هنگامی که با کسی سخن می گویند، نبود قطعیت و اطمینان به خود در آنها دیده می شود و با فروتنی و شکسته نفسی حرف می زنند. از سخنرانی در میان جمع یا تقاضا کردن از دیگران می هراسند چرا که به طرد شدن از سوی دیگران بسیار حساس هستند.

بسیاری از اوقات ممکن است بیان دیدگاه های دیگران را به گونه یی تفسیر کنند که گویی تحقیر یا توهینی به آنها بوده است. هنگامی که از کسی تقاضایی می کنند و پاسخ رد می شنوند، از دیگران کناره گیری می کنند و دچار احساس رنجش و دل آزردگی می شوند.

در محیط کار اینان اغلب به حرفه های حاشیه یی روی می آورند. پیشرفت چندانی در کار خود نمی کنند و به دنبال اقتدار بیشتری هم نمی روند. آدم های کم رو، شرمگین و دارای حجب و حیایی به چشم می آیند که دوست دارند همه از دست شان راضی و خشنود باشند. اغلب دلبستگی به برقراری رابطه با دیگران ندارند، مگر آنکه تضمین های بسیار مطمئن و استواری به آنها داده شده باشد که بی هیچ خرده گیری و انتقاد پذیرفته می شوند؛ از این رو اغلب هیچ دوست صمیمی یا قابل اعتمادی ندارند.

نمایی که از «آقای حکمت» -آن مرد شرمگین، نیک گفتار، راست کردار و دوست داشتنی فیلم «رگبار»، با بازی هنرمندانه و از یادنرفتنی شادروان «پرویز فنی زاده»- می توانیم پیش چشم و ذهن آوریم، شاید بهترین و هویداترین تصویر از آدمی دارای ویژگی های پررنگ و شاید حتی اختلال شخصیت های مردم گریز-پرهیزمدار و نظام مند- قانون مدار (وسواسی- جبری) باشد. این فیلم بر پایه مکتب فیلم درمانی که همان شتاب بخشیدن به روان درمانی با سود جستن از سینما است، می تواند درمانگر را در به «بینش» رساندن مراجعان دچار اختلال شخصیت یا دارای ویژگی های شخصیتی پررنگ «مردم گریز- پرهیزمدار» به خوبی یاری دهد.

آدمیان مردم گریز- پرهیزمدار، در بخش «سرشت»، دارای «آسیب گریزی» و «پاداش مداری» فراوان و چشمگیر اما «نوجویی» و «پشتکار» اندک هستند. در ساختار «منش» اینان، «خودراهبری» اندک و «خودفراروی» و «همکاری» اندک تا متوسط به چشم می آید. اختلال شخصیت مردم گریز-پرهیزگرا می تواند با اختلالات خلقی و اضطرابی و نیز اختلال شخصیت های درخودمانده- تنهایی گزین (اسکیزوئید)، بدبین- کینه توز (پارانوئید)، وابسته- پناه جو (دیپندنت)، شگفت انگیز- خرافه گرا (اسکیزوتایپال) و مرزی- آشوبناک (بوردرلاین) همراه و همبسته شود.

ویژگی های پررنگ و نیز اختلال شخصیت مردم گریز- پرهیزمدار را باید از ویژگی های پررنگ و اختلال شخصیت های درخودمانده-تنهایی گزین (اسکیزوئید)، بدبین-کینه توز (پارانوئید)، وابسته- پناه جو (دیپندنت) و شگفت انگیز- خرافه گرا (اسکیزوتایپال) باز شناخت


جوش های صورت را با انگشت و ناخن فشار ندهید

فشار دادن جوش ها علاوه بر اینکه کمکی به از بین رفتن آنها نمی کند حتی باعث پخش عفونت در سطح پوست هم می شود.

جوش صورت از مشکلاتی است که در بیشتر نوجوانان و در بسیاری از افرادی که پوست چرب دارند دیده می شود و تاثیری منفی در زیبایی پوست دارد .

جوش های متورم و سرسیاه به علت کم کاری مجرای انتقال چربی در صورت یا بدن به وجود می آیند و با هیچ ماده آرایشی به طور کامل محو نمی شوند و درمان های مخصوص به خود را دارند.

از جوش صورت چگونه پیشگیری و یا آنرا درمان کنیم ؟

بهترین راه مقابله با آکنه ها و یا جوش های صورت به قرار زیر است :
 

- به حداقل رساندن مصرف ادویه ها غذاهای چرب و سرخ کردنی و شیرینی ها به خصوص کشلات ها تاثیر بسیار خوبی در روند بهبود جوش ها دارد .

-  آفتاب گرفتن 

-  ورزش در هوای ازاد

- شستن نواحی پر جوش پوست حداقل روزی دو بار با آب گرم و صابون

-  استفاده از کرم های فاقد چربی 

-  دستکاری نکردن آنها


آشنایی با طب سوزنی

طب سوزنی چگونه کار می کند؟
در طب سنتی چین که به
TCM به معنی Traditional Chinese Medicine معروف است، بدن انسان تحت تاثیر دو نیروی مخالف هم به نام های یین و ینگ (Yin & Yang) قرار دارد. Yin به صفاتی چون سردی، آرامی و در کل حالت غیر فعال بر میگردد. در حالی که Yang به صفاتی چون گرمی، هیجان و فعال بودن نسبت داده می شود.

در این نگرش، سلامت بدن هنگامی حاصل می شود که میان این دو نیرو تعادل برقرار باشد و عدم تعادل این دو نیرو باعث می شود که جریان حیاطی در بدن که به Qi (”چی” تلفظ می شود) معروف است مختل شود. این جریان از راه ها و نقاط خاصی در بدن گذر می کند. تعداد ۱۲ عدد از این مسیرها و نقاط بعنوان نقاط اصلی و تعداد ۸ عدد بعنوان نقاط سطح دوم معرفی می شوند، در مجموع بیش از ۲۰۰۰ نقطه نیز دیگر به آنها متصل میباشد.

اساس طب سوزنی بر تحریک این نقاط استوار است که می تواند جریان Qi در بدن را کنترل نماید. اینکه مدل چینی ها برای بدن درست است یا خیر جای بحث دارد اما دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که تحریک این قسمت های بدن می تواند روی وضعیت شیمایی و عصبی مغز تاثیر بگذارد و در نهایت منجر به عکس العملهایی مانند کاهش درد، تغییر فشار خون و … شود و در نهایت سلامت بیمار را منجر شود.

طب سوزنى به ۵ هزار سال قبل برمى گردد. این نوع درمان از کشور چین نشأت گرفته است. از نظر طب سوزنى جهان چیزى جز انرژى نیست. این انرژى در فضا به صورت انرژى فضایى با انواع انرژى که ما مى شناسیم وجود دارد و در زمین به صورت انرژى پنجگانه آب، خاک، آتش، باد و نور موجود است. انسان به عنوان جزیى از کل، از قوانین حاکم بر این مواد پیروى مى کند و در برابر تغییرات انرژى هم متأثر مى شود.
در سطح بدن انسان انرژى در مسیرهایى با محورهایى مشخص جریان دارد. این مسیرها یا محورها با مسیر عروق و اعصاب کاملاً هماهنگ است.
در جهان کنونى هنگامى که در بسیارى از بیماری ها علم پزشکى نتوانست پاسخگو باشد، متخصصان زیادى چاره کار را در آموختن طب جایگزین دانسته و به طب سوزنى و طب گیاهى رو مى آوردند.
دکتر پرچمى از معدود پزشکانى است که پس از تحصیل در رشته پزشکى، دوره تخصصى خود را در کشورهای آلمان و چین به آموزش طب سوزنى پرداخته است:
اساس طب سوزنى بر چه چیزى استوار است؟
- اساس این نوع طب به یافتن محل دقیق نقاط حساس بدن و تحریک متناسب آنهاست این نقاط باید براساس نوع بیمارى خود مراجعه کننده باشد. بنابراین به نظر مى رسد آشنایى با علم پزشکى براى یک پزشک طب سوزنى لازم است.
از نظر علم طب سوزنى بدن انسان داراى چه ویژگى هایى است؟
- از نظر این علم در بدن هر موجودى که زنده است دو نوع انرژى جریان دارد. این یک دیدگاه فلسفى است. براین اعتقاد که نشأت گرفته از طب چینى است دو انرژى «
YANG» و «YIN
» در بدن هر موجود زنده اى وجود دارد. تا زمانى که تعادل بین این دو انرژى برقرار باشد انسان در سلامت کامل به سر مى برد. هر آینه تعادل بین آنها تحت تأثیر عوامل داخلى یا خارجى مثل فشارهاى روحى، عدم تناسب کار اعضا مختل شود، فعالیت ارگان هاى مربوطه مختل و انسان دچار بیمارى مى شود.
تحریک نقاط حساس با چه ابزارى صورت مى گیرد؟
- تحریک متناسب نقاط خاصى از بدن به وسیله سوزن هاى مخصوص صورت مى گیرد که بسیار ظریف هستند و مى توانند تعادل از دست رفته را به بدن برگردانند و بیمارى را به طور نسبى مداوا کنند.
صحبت از درمان نسبى شد ؛ مگر درمان قطعى امکان ندارد؟
- نه، حتى در علم پزشکى نیز درمان هیچگاه قطعى نیست بلکه داروهاى تجویز شده فقط قادرند مسکن درد باشند و یا تا حدى بیمارى را تحت کنترل درآورند.
وضعیت طب سوزنى در حال حاضر چگونه است؟
- طب سوزنى در دهه اخیر به علت اثرات درمانى شگفت انگیزش مورد توجه محافل پزشکى قرار گرفته است به طورى که هم اکنون در آلمان و آمریکا مراکز متعددى در این زمینه تأسیس شده است.
از سال
۱۹۷۵ سازمان بهداشت جهانى WHO پس از بررسى هاى طولانى و علمى درمان بیش از دهها نوع بیمارى را توسط این نوع طب مورد توجه قرار داده و اقدام به تأسیس مراکز آموزشى در چین جهت آموزش پزشکان خارجى کرد.
آیا همه بیمارى ها با این نوع طب قابل درمان هستند؟
- از جمله بیمارى هایى که با این نوع طب مى توان به درمان آن اقدام کرد، کمردرد هاى طولانی کشیده از نوع اسپاسم عضلانى، فتق دیسک بین مهره اى، درد ناشى از آرتروز بین مفاصل خصوصاً مفصل زانو، محدودیت هاى حرکتى در شانه منجمد، بازیابى توانایى حرکتى بعد از فلجى، سردردهاى عروقى مثل میگرن ، و انواع اعتیاد است.
شما به نقاط حساس بدن اشاره کردید، این نقاط در کدام قسمت از بدن واقع شده اند؟
- بیش از
۷۰۰ نقطه طلایى در بدن شناخته شده که ۳۶۰ نقطه آن تحت عنوان اصلى و بقیه اضافى تعریف شده اند. این نقاط در تماس قسمت هاى بدن به صورت محورهاى مجزا تعریف شده اند و پزشک در درمان هر بیمارى باید به تحریک این محورها بپردازد.
این طب از چه زمانى وارد ایران شده است؟
- طب سوزنى
۲۰
سال است که در ایران رایج شده و در قدیم به صورت موردى پزشکان اقدام به این نوع طبابت مى کردند. هم اکنون پزشکان زیادى هستند که با گرفتن مجوز از سازمان بهداشت و درمان پروانه فعالیت گرفته اند.
دوره درمان در این طب چه مدت است؟
- اغلب بیماران ما وقتى از درمان به وسیله طب پزشکى ناامید مى شوند به ما مراجعه مى کنند ولى چقدر خوب بود که قبل از هر مراجعه به بیمارستان و مصرف کردن دارو به ما مراجعه کنند. بیشتر افرادى که دچار بیمارى هاى مزمن مى شوند به ما مراجعه مى کنند یا کسانى که از عمل جراحى بنا به شرایط جسمانى و روحى و روانى شان ترس دارند، به استفاده از طب سوزنى رغبت نشان مى دهند. ولى باز هم مى گویم طب سوزنى درمان قطعى بیمارى نیست، تسکین دهنده درد است.
هزینه این نوع درمان به چه صورت است؟
- تمامى لوازم مصرفى این نوع طب از خارج تهیه مى شود. اغلب پزشکانى که با این نوع طب به درمان بیماران خود مى پردازند، خود شخصاً به چین یا کشورهاى تولید کننده ابزارآلات طب سوزنى مى روند و لوازم مورد نیاز را وارد مى کنند. اغلب لوازم یک بار مصرف هستند. پس مى بینید که باید نسبت به ویزیت پزشکان دیگر کمى بالاتر باشد. این طب به صورت یک یا دو جلسه در ماه نیست. ما براى بیمار نسخه تجویز نمى کنیم. در این طب شاید
۱۰
جلسه متوالى باید بیمار مراجعه و تحت درمان قرار گیرد.
گفته مى شد که بیمارى هاى لاعلاج را مى توان با این نوع طب درمان کرد؟
- نه این کذب محض است. این کار امکان ندارد. این طب هم مانند علم پزشکى است. مگر در این علم مى توان هر بیمارى را درمان کرد؟
آیا اتفاق افتاده که براى درمان یکى از بستگان خود از این نوع درمان استفاده کنید؟
- نه. استادانى که به ما آموزش مى دادند بر این باور بودند که نباید روى بستگان درجه یک کار کنیم. چون جواب نمى دهد. لازمه موفقیت در این کار حس گرفتن هنگام سوزن زدن است. ممکن است در هنگام کار روى بستگان نزدیک شرایط روحى لازم براى این کار فراهم نشود.
من خودم اگر نیاز به درمان پیدا کنم از همکارانم درخواست مى کنم که این کار را روى من انجام دهند.
تصور بر این است که طب سوزنى نوعى تلقین است؟
- نه اصلاً اینگونه تصورات نمى تواند صحیح باشد. چون این طب حتى در دامپزشکى هم مورد استفاده قرار مى گیرد. در اروپا حیوانات زیادى را با این نوع طب مورد درمان و مداوا قرار مى دهند و حتماً مى دانید که حیوانات تلقین پذیر نیستند.
آیا مى توان براساس این طب از راه دور به درمان بیمارى اقدام کرد؟
- نه، باید با مریض صحبت کنیم. دیدن زبان، گرفتن نبض، ابزارآلات لازم براى درمان و تشخیص نوع بیمارى است. تا علائم بیمارى مشخص نشود امکان درمان وجود ندارد.
وقتى نوع بیمارى تشخیص داده شد، براساس محورهایى که در بدن انسان وجود دارد مناطقى را انتخاب مى کنیم و از طریق طب سوزنى سعى مى کنیم موازنه انرژى را در بدن بیمار برقرار کنیم. اخیراً در درمان بسیارى از بیمارى ها مى گویند این تحریک با لیزر انجام می گیرد چون درد کمترى هم دارد ولى تجربه ثابت کرده اثرات لیزر درمانى تقریباً نصف طب سوزنى است.
براى هر بیمار چند سوزن استفاده مى شود؟
- حدود
۸ تا ۱۰ سوزن. دردى که هر سوزن دارد مثل گزش قسمتى از بدن به وسیله حشره اى مثل پشه است. این سوزن ها فوق العاده باریک هستند و این درد به تحریک آن نقطه از بدن مى انجامد. در این نوع طب بیهوشى نیاز نیست. بیمارانى که از سوزن مى ترسیدند خواستار بى حس کردن نقطه اى که قرار بود سوزن زده شود مى شدند. ولى آنها نمى دانند که تأثیر سوزن به خاطر تحریک آن قسمت از بدن ناشى از درد آن است. سوزن ها ۲۰
دقیقه تا نیم ساعت در بدن مى مانند.
آیا در مورد درمان بیمارى نوزادان هم از این طب مى توان کمک گرفت؟
- نه، چون لازمه تأثیر سوزن ها، آرامش و حرکت کم بیمار است ولى در کودکان و نوزادان چون آنها به طور دائم حرکت مى کنند نمى توان این طب را براى آنها به کار برد. آنها زیر سوزن نمى مانند و مدام گریه مى کنند.
در چه نقطه اى از بدن امکان استفاده از این نوع طب وجود ندارد؟
- در ناف، چون خیلى حساس است. البته در مورد زن ها هم باید حتماً قبل از شروع درمان در قسمت هایى مثل شکم اطمینان حاصل شود که او باردار نباشد.
محورهاى طلایى بدن کدام هستند؟

- بدن انسان در ۱۴ محور تقسیم شده که ۳۶۰ نقطه طلایى در آن قسمت ها واقع شده اند. این محورها به صورت متناسب در قسمت هاى مختلف بدن تقسیم شده اند. هر محورى هم نمایانگر یک عضو بدن است. مثل محور طحال، محور کیسه صفرا، محور معده و …. مشکلات مردم تلفیقى از این محورها است.

سوزن درمانی
برای درمان بیماریها و دردها راه های زیادی در جهان وجود دارد که یکی از این راه ها در این مقاله شرح داده خواهد شد
سوزن درمانى متکى به این اصل است که نوعى ارتباط عصبى بین اندام‏هاى بدن و سطح خارجى بدن هست. آن گاه که اندامى بیمار یا عضوى دردناک مى‏شود مکان‏هایى خاص روى سطح خارجى بدن یا به واقع زیر پوست بدن که آن‏ها را نقاط سوزنى مى‏نامند حساس‏تر مىشوند‏. سوزن درمانى آن نقاط سوزنى را با سوزن‏هایى خاص تحریک مى‏کند و این تحریک به شکلى صورت مى‏گیرد که فعالیت آن نقاط را تعدیل کند و از این طریق اندام بیمار شده را شفا دهد، یا درد بیمار را تسکین دهد، یا او را بیهوش کند، یا آثار مطلوب دیگر تولید کند.

تاریخچه شکل گیری این روش چیست؟

سوزن درمانى بر این اصل کار مى‏کند که در همه بیمارى‏ها، خواه جسمى یا ذهنى - روانى، نقاطى حساس شده روى سطح بدن جلوه مى‏کنند و با بهبود یا درمان بیمارى ناپدید مى‏شوند. این نقاط حساس شده در بیمارى را نقاط سوزنى مى‏نامند.

این روش چگونه عمل می کند؟

… فشار بر نقاطى خاص از بدن با الگوهاى خاص درد پیوند دارد، و تحریک کوتاه و شدید آن نقاط با سوزن‏ها رهایى طویل مدت از درد تولید مى‏کند«.

مغز انسان در واکنش به سوزن درمانى گروهى مواد طبیعى تسکین دهنده درد که به آن‏ها اندورفین مى‏گویند تولید مى‏کند

یک بخش دیگر از طب سنتى چین که جزیى از سوزن درمانى است تشخیص نبض است. حس کردن نبض بیمار به واقع اساس تشخیص در همه رشته‏هاى طب سنتى چین است. عمل تشخیص نبض یا نبض‏گیرى در طب سنتى چین چنان گسترده و حساس و دقیق است که مى‏تواند حتى بیمارى‏هاى پیشین شخص بیمار را صحیح بگوید

در نبض مچ دست یا رگ گردن شخص بیمار ممکن است تا چهارده نوع حالات متفاوت قابل حس کردن وجود داشته باشند، ولى بسیارى از درمانگران سوزن درمانى فکر مى‏کنند که پنج یا شش نوع نبض متفاوت کل رقمى است که در یک جلسه کوتاه معاینه مى‏توان یافت.

روش اجرا چگونه است؟

نقاط سوزنى را معمولاً با سوزن‏هاى خاص تحریک مى‏کنند بیشتر درمانگران با تجربه چینى مى‏گویند که بهترین نتایج درمانى را تحریک سوزنى تولید مى‏کند. متون کهن چینى حدود پنجاه راه گوناگون فرو کردن سوزن را شرح مى‏دهند، ولى آن گاه که سوزن در نقطه صحیح فرو شده تنها شش اصل هستند که در مؤثر بودن تحریک سوزنى نقش دارند:

۱- تیزى نوک سوزن

۲- زاویه نفوذ سوزن

۳- عمقى که سوزن فرومى‏رود

۴- مقدار حرکت (لرزش) سوزن در نقطه

۵- طول زمانى که سوزن در نقطه مى‏ماند

۶- تعداد جلسات درمان

آن گاه که درمانگر مکان نقطه را دقیقاً مشخص کرده است، او سوزن را در آن فرو مى‏کند و از چند ثانیه تا چند دقیقه در آن باقى مى‏گذارد

بیمارى‏هاى شفاگیر از سوزن درمانى

این روش براى رفع سنگ کلیه یا آرتروز پیشرفته ،سردرد، بیمارى‏هاى حاد دستگاه تنفس، روماتیسم حاد، مشکلات قاعدگى زنانه، مشکلات اندام‏هاى هضم غذا، اختلال‏هاى گوناگون دستگاه عصبى، و دردهاى گوناگون کاربرد دارد.اگر شرایط زیربنایى مولد علایم یک بیمارى غیرقابل علاج باشند درمان سوزنى او بى‏فایده خواهد بود.

طب سوزنی عناصر پنج گانه دخیل در آن
بنا به اعتقاد چینیان، شیوه طب سوزنی عناصر پنج گانه، نوع باستانی طب سوزنی است که به درمان تمام لایه های وجود شخص یعنی بدن، ذهن، قلب(احساسات) و روح می پردازد، روش کامل تر و بسیار صحیح تر انجام درمان با طب سوزنی است. به این ترتیب شخص بیمار میتواند با تمام وجود سلامتی خود را بازیافته و به تعادل کامل برسد
درمانگر برای درک عمیق شخص بیمار اهمیت فراوانی قایل است و این مطلب با شناخت کامل محیط، تاریخچه زندگی و تاثیر عناصر پنج گانه بر زندگی این شخص حاصل میشود.

این پنج عنصر آتش، خاک، فلز، آب و چوب هستند. هر یک از این عناصر در شکل گیری وجود و شیوه عمل ما در زندگی موثرند. زمانی که طب سوزنی برای از بین بردن سریع علائم بیماری به کار برده میشود، formula acupuncture نامیده میشود. این روش درمان موقت و سطحی موثر است اما بیمار را از درون معالجه نمیکند. یک متخصص طب سوزنی عناصر پنج گانه، به خوبی از قوانین طبیعت آگاه است و میتواند از آنها برای تشخیص بیماری کمک بگیرد و به درمان کامل بیمار بپردازد.

درمانگر به دنبال نا هماهنگی در جریان انرژی بدن میگردد.در این حالت انرژی که در دوازده محور حیاتی بدن در جریان است در جاهایی به مانع برخورد کرده و دلیل آن عدم تعادل بین عناصر پنج گانه است. درمانگر باید عنصری را که در بدن ضعیف تر عمل میکند بیابد و با انتخاب نقطه صحیح برای انجام طب سوزنی، عنصر مورد نظر را تقویت کند و هماهنگی را به بدن برگرداند.
طب سوزنی با تاثیر بر جریان انرزی یا “چی” که در میان محورهای حیاتی بدن در جریان است، عمل میکند. این جریان با امتحان نبض های دوازده گانه ارزیابی میشود. در بدن انسان
۳۶۵ نقطه اصلی وجود دارد و اگر ما محورهای اصلی را به صورت رود در نظر بگیریم، این نقاط، مانند مخزنهای آبی هستند که میتوانند در صورت لزوم برمقدار آب رود بیافزایند و جریان انرژی را سریعتر و قوی تر کنند. برای هر نوع معالجه، درمانگر موانع موجود در مسیر جریان انرژی را پیدا میکند و برای رفع آن نقطه خاصی را انتخاب میکند.

توضیح بیشتری بر طب سوزنی
در طی روزهای معالجه با طب سوزنی، این نقاط تغییر کرده یا تکرار میشوند تا زمانی که تعادل در بدن بیمار برقرار شود. دو روش پایه برای تحت تاثیر قرار دادن جریان “چی” به کار میرود، روش اول با فروکردن سوزنهای بسیار نازک در نقطه مورد نظر است که با آزاد کردن “چی” از یک گره، موجب حرکت آن میشود. روش دوم با استفاده از گیاهی به نام موکسا
Moxa است. مخروطهای کوچکی از این گیاه اخته میشوند که مانند عود، بدون شعله میسوزند. این مخروط را بر روی نقطه مورد نظر قرار داده و میسوزانند تا با گرم کردن آن و فرستادن انرژی گرمایی، “چی” را آزاد کنند. گاهی اوقات برای خارج کردن انرژی بیش از حد در این روش، از سوزن هم استفاده میشود که البته این روش بسیار کمتر مورد استفاده قرار میگیرد.

عناصر پنج گانه در طب سنتی چین چه تعریفی دارند؟
عناصر پنج گانه، دیدگاه ظاهرا ساده و در درون پیچیده چینیان باستان را بر رابطه تنگاتنگ انسان و تمام مظاهر طبیعت به نمایش میگذارد. جهان بینی خاص این قوم همواره موجب تحسین دانشمندان علوم طبیعی و انسانی جهان را فراهم کرده است.
آتش
آتش نماد و عنصر تابستان بوده و با احساس شعف و شادمانی در ارتباط است. افرادی که عنصر غالب وجودشان آتش باشد، به داشتن دوستان زیاد و ایجاد روابط دوستانه با اطرافیان خود بسیار علاقه دارند. آنها معمولا خندان هستند و گاهی در عمق وجودشان احساس غصه وجود دارد که هیچ وقت دیده نمیشود.

خاک
خاک عنصر تابستان گذشته به شمار میرود و با حس همدردی و دلسوزی همراه است. افرادی که عنصر خاک بر وجودشان غالب است، میتوانند مانند یک مادر به دیگران رسیدگی کند و آنها را از هر نظر تغذیه کنند. هرچند احساس درک دیگران بسیار مهم است اما افراد خاکی گاهی بسیار تنها بوده و احساس خلاء میکنند.

فلز
فلز عنصر پاییز و با حس اندوه و ماتم همراه است. افراد تحت سلطه این عنصر، به دنبال هرچه پاک و روحانی باشد، هستند. آنها برای خود و دیگران استانداردهای بالایی در نظر دارند و احترام متقابل برایشان بسیار اهمیت دارد. گاهی اوقات آنها با حس ناگواری از “اگر چنین و چنان میشد…” زندگی میکنند.

آب
آب عنصر زمستان و مرتبط با حس ترس است. چنین افرادی دارای سماجت و اراده ای هستند که آنها را در شرایطی که موجب وحشت دیگران میشود، موفق و سربلند نگه میدارد. گاهی آنها حس عمیقی از وحشت را در وجود خود پنهان کرده اند.

چوب
چوب عنصر بهار و با حس خشم در ارتباط است. افرادی که با عنصر چوب هماهنگی بیشتری دارند، این افراد بیشتر از دیگران در کارها اعم از برنامه ریزی، تصمیم گیری و عمل، موفق هستند. نقطه قوت آنها آینده نگریشان است اما اگر از تعادل خارج شده باشند، به راحتی کارهایشان را رها میکنند و حس نا امیدی آنها را فرا میگیرد.

بیشتر با طب سوزنی آشنا شویم
سابقه طب سوزنی (
Acupuncture) به بیش از ۲۰۰۰ سال پیش و به کشور چین باز میگردد. شاید بتوان آنرا یکی از قدیمی ترین و در عین حال کاربردی ترین روشهای طبابت دانست که در حال حاضر در قرن ۲۱ ام مورد استفاده قرار می گیرد.

شناخت دوباره این طب را به جرات می توان مدیون روزنامه نگار مجله نیویورک تایمز یعنی جیمز رستون (James Reston) دانست که در سال ۱۹۷۱ دانست طی مقاله ای به بررسی روشهای طبابت در چین که توسط سوزن انجام می شد، دانست.

در اصل اصطلاح Acupuncture تشریح کننده مجموعه ای از روشها است که توسط آن نقاطی از بدن برای دریافت نتایج مورد نظر با روشهایی خاص مانند استفاده از سوزن تحریک می شود. طب سوزنی امروزه با استفاده از فرو کردن سوزن های خاصی به درون بدن از طریق پوست توسط دست و یا حتی جریان الکتریسیته انجام می شود.

سوزنهایی که در این طب از آن استفاده می شود فلزی هستند و تقریبا” به قطر چند تار موی سر می باشند. بیمارانی که این روش درمان را برای خود انتخاب می کنند اظهارات متفاوتی دارند، اما در مجموع اغلب آنها بیان می کنند که هنگام فرو کردن سوزن به بدنشان احساس درد زیادی نمی کنند. معمولا” تجربه و تخصص پزشک معالجه در استفاده از سوزن می تواند میزان درد حاصله را کاهش یا افزایش دهد.

سازمان مدیریت تغذیه و داروی آمریکا (FDA) در سال ۱۹۹۶ استفاده از سوزنهای مخصوص برای این نوع از روش درمان را تایید کرد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد